Tuesday, April 1, 2008

tayar oh tayar.....




sabtu lepas aku tkr tyr mtr (tubeless) siap ngn 1 set spoket,tyr lama ok lg tp ada tanda2 nak botak.tp nasib aku malang sunguh coz time nak blk prt raja tyr blkg pancit lepas simpang kluar kulai,aku pun redah gak smpi kat simpang renggam.sampai sana je aku terus tampal tayar mtr, tp x smpi 1km aku jln dah pnct smula kat tmpt yg sama aku pun g smula kedai tu nak marah tokey mana tau dpt tmpl free smula,aku borak lebih kurang mcm ni la :

nizamovic : tokey,mcm mana ni lu baru tampal tyr tp belum 1km I jln dah pancit smula.rugi la I mcm ni

tokey : pancit smula ka? kat mana lu kena? (smbl belek2 tayar mtr aku)

nizamovic : depan tu saja ma...nsb baik I blm jauh klu x lagi susah.ni skg apa citer?lu bg tampal smula la.

tokey : kawan aaa...lu punya tayar bila tkr?

nizamovic : baru semalam ptg

tokey : tukar mana?berapa caj?

nizamovic : tukar kat jb la,kena RM130 tyr dpn blkg dgn spoket 1 set.

tokey : lu sudah kena tipu maa....ni tayar bukan original punya,ni tayar xde guna,lu punya spoket pun biasa punya tp dia caj lu harga baik punya.(sambil membuka tayar belakang).

tokey : lu tengok tayar sudah pecah ( dia menghentak tyr yg dibuka,lepas tu kluar la kepingan2 getah berterabur)ni tayar jadi pecah sebab lu kasi jalan time pancit smpi panas.

nizamovic : tapi I baru tkr smlm,mcm mana boleh pecah?

tokey : ni tayar aaa... getah x tahan punya,lu cuba rasa tepi dia

(aku pun rasa la tepi dia,getah dia mcm cair,melekit2 tangan aku)

niamovic : teruk la mcm ni,wa mau balik parit raja.lu x boleh wat apa2 ke?

tokey : skrg ni lu boleh masuk tiub balik tp tayar ni brp lama boleh guna wa x boleh gerenti.atau lu tukar tayar baru terus,wa bagi lu tayar bgs punya harga RM75 satu.wa pun pakai tayar ni,itu cup prix pny tyr pun pkai ni...

nizamovic : mahal la tokey,wa xde duit skrg ni.nak kena cucuk dulu kat bank. bg murah sket la,RM50 ke.

tokey : bank dekat maa....wa boleh angkat lu pegi cucuk duit,klu lu mau tayar RM50 boleh tp wa bg tyr biasa la,bukan tubeless.

setelah pikir x brapa panjang aku pun ikut tokey tu g cucuk duit kat bank.aku tukar tayar tubeless yg harga RM85 up sket dari tokey tu bg(mesti la tyr yg lg bgs).dalam 2 hari je aku hbs Rm200 ganti tyr mtr,klu aku x gatal2 tkr tyr mesti x jd camtu.skg ni aku dpt 2 pengajaran

1st - beli brg yg btl2 perlu je,klu msh boleh guna lg jgn ngada2 nak tkr
2nd - beli brg tu biar berbaloi kualiti ngn harga,klu murah pn tp kualiti x bgs x guna gak.membazir je

No comments: